Thursday, October 10, 2013

Shawl Dan Pashmina Pilihan

Now, dah terlalu banyak rekaan design tudung a.k.a hijab @ shawl @ seangkatan dengannya di pasaran. Semuanya direka mengikut peredaran zaman. Tapi, ramai tak perasan pada konsep 'tudung bukan trend'.

Sebaliknya ramai aplikasi konsep 'tudung ikut trend'. Macam aku ni lebih pada pakai tudung ikut selesa. Mungkin dulu, masa awal-awal zaman memuda dulu 'belum jelas faham' bab-bab pakai tudung dengan sebenar-benarnya, aku pakai kerana sebab aku perlu pakai. Ampunkan aku Ya Allah...jahil betul aku dulu.

Tapi, tak tahu kenapa. Dari zaman sekolah, aku betul-betul suka tengok budak-budak sekolah agama (SAMMTAR) pakai tudung labuh. Bagi aku, mereka nampak cukup comel. Panas-panas terik depa still relax boleh pakai je tudung labuh tu. Memang terdetik rasa kagum sampaikan pernah aku apply nak masuk school tu, tapi xcukup 'mumtaz' untuk jejak kaki ke sana... (sedih)

Ok, back to the story. 
Kat sini aku nak share beberapa jenama tudung yang bagi aku cukup selesa dan menepati piawaian diri sendiri untuk tudung/shawl/hijab/pashmina dll, yang bagi aku labuh dan menutup bahagian yang sepatutnya.

Jom kongsi tengok!






Shawl Ummu Nidal Gaza oleh Suci By Yatt Hamzah (limited edition)
 1) Shawl Keluaran Suci By Yatt Hamzah
Satu lagi shawl yang aku cukup suka. First, pada konsep pemilihan warnanya. Warna bendera Palestin. 

Ihsan gambar dari Google

Memang aku puji penghasilan dan idea yang ditimbulkan oleh Puan Yatt Hamzah ni. Bagi aku, sebagai seorang muslim, kita patut sokong negara seagama yang tertindas dan dizalimi. Dan for info, setiap pembelian shawl atau jubah di butik Suci By Yatt Hamzah ni, sedikit amaun akan didermakan kepada insan-insan yang lebih memerlukan.

Jadi, bagi aku, ini juga satu cara terbaik untuk menderma secara langsung. Alhamdulillah...

Harganya masih dalam rate kemampuan. Around Rm70+ sahaja. Sambil membeli,kita juga beramal. Kan lebih baik? 

Untuk maklumat lengkap, layari 





Shawl By Vsnow

Shawlbyvsnow 


2) Shawl By Vsnow
Ini adalah antara shawl terawal aku beli masa berjinak-jinak dalam memakai shawl. Shawl ni memang best, coz kainnya tak lembik. Jangan tanya bab jenis kain, coz aku memang xtahu.

Tapi, material kain ni mudah digosok, senang dipakai, dan tak panas. Pendek kata, pelaburan yang minimum, dan kepuasan yang optimum. Thumbs up..Saya suka, saya suka.

Aku banyak juga beli tudung di sini. Dan bukan setakat plain je, ada banyak jenis lagi.
If x salah harga tudung ni RM28.

U ols leh cuba tengok dan jenguk kat page ni if berminat, support our local entrepreneur..
https://www.facebook.com/shawlbyvsnowMY





Shawl Jasmine by Qaira Hijab

3) Qaira Hijab
Sangat suka shawl ni coz lembut dan corak sulamnya yang sweet.. Dan paling penting bidangnya luas juga..

Ok, ni full pic dari official pagenya,
Sweet kan? -credit pic dari page Qaira Hijab-
Ada banyak warna, dan semuanya lawo-lawo.
Thanks to encik suami coz hadiahkan shawl ni bersempena lebaran.

Harga shawl ni if xsalah dalam RM80+ gitu. 
Butik Qaira Hijab ni pun tak jauh, ada dekat Seksyen 9Shah Alam je. So, u olss leh la singgah untuk jenguk-jenguk kalau berminat.

Boleh klik sini untuk survey secara online, hehe





Hadiah Dari Husband, so letak sikit credit. heee~
4) Pashmina/Shawl Sarawak
Yang ni aku sikit xtau nak panggil shawl ke pashmina. Tapi, suka coz ini pun hadiah dari suami masa outstation ke Sarawak. Once tengok corak pun kita boleh nampak, kan? Suka, Thanks to u incik husband.




Shawl Hadiah Pemberian Kak Noor Azlinda. Beliau cukup baik hati, walau kami tak pernah bersua muka. Thanks akak.

5) Shawl Hadiah
Ada yang sudi berikan shawl pada aku bersempena birthday aku baru-baru ni. Bukan shawl je siap dapat perfume lagi.. memang best! Dan paling terharu coz aku tak pernah jumpa pun akak ni. Kami berkenalan dalam FB je, and dia cukup baik orangnya. Aku amat berterima kasih dengan beliau coz banyak memberi banyak nasihat pada aku.

Terima kasih akak, moga Allah memberkati akak dunia akhirat. Amin



Maaf pada wajah yang pucat lesi



6) Pashmina Pasar Malam
Ada satu gerai tudung ni kat pasar malam belakang Stadium Selayang ni. Aku suka beli shawl/pashmina kat mak cik ni. Murah, dan tebal. Harga pun sehelai RM15, bidang besar. Memang rasanya berbaloi sangat.


Ok u ols, pendek kata aku kini memang dah jadi peminat shawl/pashmina semenjak dua tiga menjak ni. Thanks pada suami coz tiap kali outstation memang rajin belikan aku shawl dan pashmina.. Now, pashmina dan shawl pun dah xjauh beza. Apapun, aku gemarkannya. Alhamdulillah.

Tudung awning, tudung lycra semua aku still pakai lagi. Semuanya masih dalam lingkungan masih elok dan tak reput. In shaa Allah andai rajin, akan upload pics tudung-tudung awning dan pelbagai lagi. Apapun, bagi aku yang bukan jenis up-to-date into fashion still akui yang ada juga certain fesyen tudung yang dijual semata-mata untuk untung, bukan kerana mengikut syariat.

Pesanan untuk diri aku sendiri:
"Berhijablah kerana Allah, tidak tertakluk semata-mata kerana mengejar trendy". 

In shaa Allah, moga istiqamah

1 comment:

  1. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat
    Memiliki 9 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino
    Link Alternatif :
    arena-domino.club
    arena-domino.vip
    100% Memuaskan ^-^

    ReplyDelete