Wednesday, October 9, 2013

Interview Lagi : "Jiwa Sekeping Foto"


Am So Proud Of U, Husband
- credit to Cik Miza From Harian Metro untuk interview awesome ni-

Minat
Semuanya bermula dari minat. Dan tak sangka, now dah jadi sebahagian dari part of bisnes kami. Husband, Amir memang sukakan DSLR. Dah lama, before kawen lagi. Aku yang tak minat sangat, bila tengok dia duk godek gajet tu je, lama-lama pun jadi 'geng'. Alhamdulillah, we olss dah jadi sekepala now.

Amatur
Diakui, aku masih setahun jagung. Suami pun selalu pesan, once dah ada dalam industri photography ni, memang xleh gelarkan diri sendiri 'sifu' or 'master'. Itu penilaian orang keliling. Hak depa untuk kasi title tu kat kita.

Apa pun, low profile tu paling bagus. Ambik sikap 'saya budak baru belajar, kalau salah, tolonglah tunjukkan'. 

Lensa Jiwa
Suami cakap, biar sekeping foto berbicara. And actually itulah tagline kami di Fertography Studio. Bukan mudah nak bagi jiwa pada sekeping gambar yang diambik, jadi yang snap tu pun kena ada 'rasa', barulah akan wujud 'jiwa'... Cheh, sasterasss.

Cakap Sikit, Praktikal Banyak
Alhamdulillah, officially secara rasminya dan nak masuk 2 tahun lebih kami tubuhkan Fertography Studio. Actually, non officially dah nak masuk 3 tahun. Jujur info, banyak masih kena belajar... masih banyak praktis kena dilakukan. Cakap banyak-banyak, hasil haprak pun susah jugak. Jadi, kena banyak outing... Ni yang best bab jadi photographer... 

Mata Kita Lain-lain
Kadang mata photographer ni, nampak lebih 3D... itu la pentingnya jadi kreatif. Tak betul if kata ianya gifted. so, sape-sape boleh je belajar nak faham alam ni dengan pandangan 3D yang kreatif.
So, cuci sikit otak karat kita ni... Jangan guna clorox, tapi gunakan ILMU.
Pape hal kena belajar untuk jadi tahu. So, carilah guru.

Proud With U, Husband
Bagi aku, dia cukup berbakat. Dan paling aku respect, dia jenis yang tak mudah mengalah. Dia ni jenis suka cabar diri, selagi dia rasa tak berhasil satu hal tu, dia akan cari punca kenapa tak boleh. sampaila jumpa. Aku banyak belajar dari dia, suami tercinta.

Bagi aku, kesungguhan tu key paling important nak improve sebagai seorang photographer. Sabar tu memang wajib, and jiwa kena kental. If asik give up separuh jalan, memang payah. Ini antara yang aku nampak dalam diri suami aku. Dia jenis xmalu bertanya, dia suka amik tahu. Sebab dia minat. Once again aku tekankan kat sini, sebab dia minat sangat.

Itu yang aku salute kat husband aku. Love u, Hazmir.

Tak De Nasihat, Cuma...
Memang tak layak lagi aku atau husband nak celah kasi nasihat, cuma sekadar mampu berkongsi pengalaman yang secumit ni.

Bukan senang nak senang, tapi akan jadi senang bila kita mulakan. Setapak, dua tapak, lama-lama mungkin bakal sampai ke  luar dari apa yang pernah kita pk kan selama ni.

Tak Mustahil. Semuanya memang Pasti. 
Yang Penting, MINAT atau Tak.

Picisan Jiwa Seorang Photog Mentah:
umi amira





1 comment:

  1. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat
    Memiliki 9 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino
    Link Alternatif :
    arena-domino.club
    arena-domino.vip
    100% Memuaskan ^-^

    ReplyDelete