Sunday, June 19, 2011

Khas Untuk Pesta Buku Selangor 2011

Bismillahirrahmanirrahim


Afdlin Shauki - Mia Sara

Syukur atas segala kurniaan Ilahi, masih lagi diberikan kesempatan untuk kita bertemu lagi kali ini. Selawat dan salam buat Nabi Junjungan S.A.W.

Untuk entry kali ni, saya nak story skit tentang novel baru saya yang akan keluar next week. Tajuk novel kali ni ialah “MIA SARA”. Ni bukan cite pasal adik Mia Sara pelakon tu tau, tapi tentang kisah remaja dan yang pastinya novel ni sesuai dibaca oleh semua golongan dari kecil sampailah ke makcik-makcik, pakcik-pakcik, atok-atok dan nenek-nenek walaupun bergenre kanak-kanak atau lebih dikenali sebagai B.O.M (Buku Buat Orang Muda)…

Novel ni akan menemui semua pembaca pada Pesta Buku Selangor yang akan bermula pada 24 Jun hingga 3 Julai 2011 di Shah Alam Convention Centre (SACC), Shah Alam. Jangan lupa tau dapatkan novel ni… Novel-novel terbitan Jemari Seni Sdn. Bhd. juga kini sudah boleh didapati di Kedai Buku MPH dan POPULAR. Pembelian secara online juga boleh dilakukan di laman web Jemari Seni Sdn. Bhd… 

Sedikit review tentang Novel MIA SARA
Mula-mula tak terfikir pun nak tulis novel seperti ni. Encik Rosdi, proofreader di JS Adiwarna menyatakan yang novel ni ala-ala chic lit… Huhuuu…. Entah, ye kot…. Saya pun agak setuju…. =)

Semua ni start masa saya hadir pada sesi bertemu penulis di Pesta Buku Kanak-kanak 2010 yang berlangsung Disember lepas di PWTC. Masa tu saya, Kak Yah dan Kak Su saja-saja aje berborak pasal nak buat novel yang seterusnya. Beliau yang mencadangkan agar saya membuat novel berkisahkan tentang kehidupan remaja perempuan ala-ala havoc gitu… Jujur sebenarnya bukan senang untuk buat novel ni… Memang sangat mencabar minda bila nak start cari idea buat novel ni…

Pikir punya pikir, akhirnya saya came out dengan idea untuk menghasilkan kisah MIA SARA ni. Kisah tentang seorang gadis kampung, yang punya geng sendiri dan cukup popular dikalangan pelajar lelaki di sekolahnya. Even duduknya hanya di dalam kampung, tapi mindanya tidak terperangkap hanya di dunia ‘kampung’ aje. Ha… macam mana tu??? Kalau nak tahu, kenalah baca novel ni.

Dan, ada sebab kenapa saya memilih background kampung sebagai latar cerita. Ini adalah sebab saya nak sampaikan beberapa mesej penting pada para pembaca untuk ubah mind set anda terhadap kampung.

Dan mesej yang paling utama, adalah unsur Islamik yang cuba saya tekankan dan sampaikan dalam novel ni. Walaupun MIA SARA ni seorang remaja perempuan yang up to date, gemar berfesyen dan sebagainya… tapi perihal agama adalah perkara utama yang menjadi teras kehidupannya. Ha… mesti susah nak imagine kan MIA SARA ni macam mana orangnya ya… Gedik??? Atau bagaimana???

Jadi, kenalah baca novel ni sampai habis… Novel ni penuh dengan berbagai plot cerita... dengan nilai moral, murni dan positif. Tak ketinggalan juga terdapat beberapa plot konflik yang sering melanda para remaja zaman sekarang… yang mungkin pernah menerjah diri anda (sebab anda semua juga pasti akan melangkah ke alam remaja… atau anda pernah menjadi remaja), betul tak?

Apapun, paling penting, fahamilah sedalam-dalamnya mengapa seorang remaja itu perlu bijak untuk menyelesaikan kemelut di alam remaja dan konflik yang sedang melanda diri…
Percayalah, MIA SARA bukan sekadar sebuah novel picisan yang cuma jadi bahan bacaan dan kemudian dilupakan…. Kerna terdapat pelbagai info yang berguna buat para pembaca yang benar-benar menghayatinya.

jangan lupa dapatkan novel Mia Sara di pasaran
Di dalam novel ni juga diselitkan tentang fakta sejarah, resipi, tips-tips mahupun pelbagai info tambahan yang sesuai dijadikan sebagai rujukan pembelajaran…. Bertepatan dengan prinsip saya sebagai penulis untuk memberikan dua mesej utama pada semua; untuk memberi keseronokan dalam membaca dan paling penting dapat memberi ilmu pengetahuan kepada para pembaca.


Ok, sebelum saya mengundurkan diri, ingin saya berpesan sekali lagi jangan lupa datang beramai-ramai ke pesta buku Selangor bermula 24 Jun hingga 3 Julai 2011 di Pusat Konvensyen Shah Alam...datang jangan tak datang...jangan lupa juga dapatkan novel-novel saya... hanya di gerai Jemari Seni Sdn Bhd... :)




Wassalam...




Nota kaki : Selamat Hari Bapa kepada semua bapa-bapa, ayah-ayah, papa-papa, daddy-daddy, walid-walid, abi-abi...






umiamira
Email : uys.umiamira@gmail.com
Facebook : www.facebook.com/umeiameira

No comments:

Post a Comment