Thursday, June 16, 2011

Cubaan Kedua

Bismillahirrahmanirrahim...


Faizal Tahir - Adrenalin


cover novel Kelab Detektif Muda

Kalau dalam entry sebelum ni, saya dah cerita tentang novel pertama saya berjudul Terima Kasih, Cikgu!, kali ini saya nak story sikit tentang kelahiran novel saya yang ke-2.

Novel ke-2 saya adalah sebuah novel bergenre misteri yang berjudul "KELAB DETEKTIF MUDA". Wah, macam menarik je bunyinye kan?. Betul tak? Betul...betul...betul...(pinjam trademark upin ipin. Hehehehe...) Dari kecil lagi saya sebenarnya sangat menggemari novel-novel siri penyiasatan. Contohnya, Siri Hadi. Mungkin sebab itulah timbul niat yang menggunung tinggi untuk cuba menghasilkan sebuah novel yang bergenre seperti itu. Alhamdulillah, hasrat itu kini telah pun menjadi kenyataan.

Terima kasih yang tak terhingga buat pihak Jemari Seni Sdn. Bhd. khususnya pada Encik Rosdi, Kak Su dan Kak Yah yang sudi menerima manuskrip tersebut untuk dijadikan novel bacaan buat orang muda... 

Dan untuk pengetahuan semua, sebenarnya saya menyimpan hajat untuk menghasilkan sequel untuk novel Kelab Detektif Muda ini, sebolehnya seperti Siri Hadi atau Enyd Blytons tu... Tapi dengan cetusan idea tersendiri.. Tapi, atas sebab kekangan masa kerana sedang menyiapkan manuskrip lain, saya terpaksa menangguhkan hasrat ini buat sementara waktu. Mungkin satu masa nanti, selepas melahirkan anak sulung pada bulan September  nanti, InsyaAllah....

Berikut merupakan sedikit sedutan beberapa babak yang terdapat di dalam novel ini...

I
"Err... tapi kan abah, katanya rumah tumpangan Pak Cik Safuan tu tak ada sesiapa pun nak duduk sebab penghuninya selalu diganggu dengan bunyi-bunyi yang menyeramkan," Dafi berkata lagi.

II
"Emm... memandangkan kamu semua masih budak-budak lagi, abang rasa kamu semua tak payahlah pergi ke sana, ya? Lagipun tempat tu memang berbahaya. Abang pun tak berani pergi ke sana. Sekali kamu sesat di sana, kamu semua belum pasti dapat pulang lagi ke sini, tahu?" Johnny semakin serius berbicara.

III
"Kan Pak Man dah bilang, jangan sesuka hati nak merayau-rayau di rumah tumpangan ni. Kenapa degil sangat kamu ni, hah? Pak Man tak nak tengok kamu dan kawan-kawan kamu jadi penyibuk lagi di rumah tumpangan ni. Jangan usik apa-apa yang bukan hak kamu di sini. Dah, pergi balik ke chalet kamu sekarang juga! Nahas kamu semua kalau masih nak masuk campur urusan di sini!" Pak Man memberi arahan keras kepada Irdina.

penulis sedang melayan kerenah pengunjung yang membeli novel di booth JS

Bergambar bersama adik cilik yang membeli novel Kelab Detektif Muda...Wah!!!

Untuk pengetahuan semua, novel ini sebenarnya telah diterbitkan serentak dengan novel Terima Kasih, Cikgu! sempena Pesta Buku Kanak-Kanak 2010. Memang amat mengujakan sebab 2 novel diterbitkan sekali gus, dan yang pasti ianya memberikan lebih dorongan kepada saya. Lebih-lebih lagi dengan sambutan yang diberikan oleh pengunjung-pengunjung pesta buku tersebut membuatkan ianya lebih memberi makna kepada saya. Ada juga di kalangan pengunjung membeli kedua-dua koleksi novel saya sebagi ole-ole dari pesta buku tersebut. Memang satu perasaan yang sukar untuk digambarkan dengan kata-kata.

Jadi, kepada semua para pengunjung blog saya ini, sekiranya anda masih belum mendapatkan naskhah novel Kelab Detektif Muda, anda boleh dapatkannya sekarang. Anda pasti akan teruja dengan jalan cerita yang saya garapkan sehingga watak-watak utama dalam novel ini digelar Detektif Muda. 

Dapatkan segera!!!!!


Wassalam.


Nota kaki : Malam ni dijangkakan akan berlaku gerhana bulan penuh. Sementara menunggu, saya siapkan entry ini untuk tatapan anda semua.




umiamira
Email : uys.umiamira@gmail.com
Facebook : www.facebook.com/umei ameira

2 comments:

  1. lalala...nt blh la belikn adik mu ini desktop yerrr..hahahhaha

    ReplyDelete
  2. Huhu,kan dh ade laptop sony tuh.

    ReplyDelete